dimarts, 22 de novembre de 2011

Cançons del llibre TAT

A classe de música vam fer grups de tres persones per treballar les cançons del llibre TAT

BADIA, Marta. VIDAL, Àngels. TAT, Recull de moixaines, jocs i cançons per a infants. Arola Editors. 4ª Edició.


Vam triar 10 cançons: moixaines, jocs i cançons per a infants, intentant ser el més variades possible.
Us adjunto les cançons que vam treballar per si hi voleu fer un cop d'ull. 


Títol
Si vas a la carnisseria
Tipus
Per fer pessigolles.
Descripció de la moixaina
Posar el nen/a assegut o dret davant l'adult amb el braç estirat.
Recitem el text mentre simulem un ganivet que talla bocins de braç.
A l'últim vers fem pessigolles a l'aixella.
Aspectes que es treballen
  • Comunicació verbal
  • comunicació corporal
  • tacte
  • sensibilitat física
  • complicitat
  • espera pacient
  • inhibició de moviment d'un part del cos
  • control i disciplina corporal
Possibilitats pedagògiques i recomanacions
Té molt èxits amb els petits.
Usar el temps necessari per afavorir la complicitat que genera el recitat i el moviment.
Mirar als ulls del nen mentre es simula el tallat de bocins del braç.
Usar en cada vers un to de veu més agut fins el darrer on l'entonació cau cap al greu.
Variar la velocitat del recitat.
Experimentar les sensacions que provoca variar la pressió de contacte (no en el braç sinó en el dit per exemple).
Proposar el contacte directe de la mà a la pell del nen/a sense roba.
Aconseguir que no encongeixi el braç quan fem pessigolles.
Provar de fer-la sense mirar, que el nen/a es tapi els ulls amb l'altre mà.
Treballar amb els dos braços.
Deixar que el nen/a ens faci la moixaina.
Jugar amb altres materials: nines, barra de pa...
Tornar a la versió inicial quan haguem treballat altres aspectes o continguts.
Cançó
Si vas a la carnisseria
no compris carn d'aquí,
ni d'aquí,
ni d'aquí...
sinó d'aquí
que n'hi ha un bon bocí.

Títol
Titeta pon
Tipus
Per fer pessigolles
Descripció de la moixaina
Mà del nen/a oberta amb el palmell amunt.
Mentre recitem li piquem amb el dit index.
Quan coneix la moixaina la reproduirà imitant.
Aspectes que es treballen
  • Comunicació verbal
  • rima
  • comunicació corporal
  • comunicació visual
  • tacte
  • afecte
  • pulsació
  • coordinació oculomanual.
Possibilitats pedagògiques i recomanacions
S'acaba convertint en un joc d'imitació: el nen/a imita l'adult.
S'afavoreix la conscienciació de la part tocada.
Relació afectiva resultat d'una intenció comunicativa.
Cal aprofitar la complicitat per enriquir amb noves propostes.
Treballar amb dues mans, primer una i després l'altre.
Repetir fins que sigui coneguda. Un cop assimilada fer variacions.
Usar diferents entonacions en el recitat.
Deixar que faci el joc al palmell de la mà de l'adult.
Usar altres dits per fer titeta (índex, mig i petit).
Jugar damunt de textures diferents: coixí, llibre, fusta...
Delimitar un espai i que faci la titeta dins.
Fer jugar les nines.
Tornar a la versió inicial de la moixaina.
Cançó
Titeta pon,
pon un cucou
per a dinar,
per a sopar,
per en (nom del nen/a)
no n'hi haurà.

Títol
Del nas a la boca.
Tipus
Per a menjar i gruar.
Descripció de la moixaina
Nen/a assegut de cara a l'adult.
Amb alguna llaminadura tocar suaument el nas i la boca de l'infant (com diu el poema).
Apartar el menjar de la boca perquè no el pugui agafar.
És possible que s'enfadi.
Aspectes que es treballen
  • Comunicació verbal
  • comprensió del text
  • comunicació corporal
  • coordinació motriu
  • complicitat
  • engany
  • espera pacient
Possibilitats pedagògiques i recomanacions
Que l'infant ho faci a una nina simulant que li dóna menjar.
No fer-ho a les hores dels àpats.
Canviar el tempo del recitat: més ràpid i més a poc a poc.
Simular la veu de diferents personatges o diferents estats d'ànim.
No dir la darrera paraula del recitat perquè el nen/a protesti.
Cançó
Del nas a la boca,
de la boca al nas.
Del nas a la boca
no en tastaràs.

Títol
Aquest és el pare.
Tipus
De dits.
Descripció de la moixaina
Mà oberta amb dits separats (infant).
Recitar text tocant i bellugant un per un els dits.
Començar pel dit polze i acabar amb el dit menovell.
Aspectes que es treballen
  • Comunicació verbal
  • comprensió del text
  • comunicació corporal
  • experimentació de moviment de les falanges dels dits.
  • Localització i conscienciació d'una part del cos.
  • Descoberta dels moviments dels dits de la mà per separat.
  • Segmentació corporal
  • mobilitat de les mans
  • iniciació d'una seqüència corporal
Possibilitats pedagògiques i recomanacions
Recomanables per iniciar la independència, la presa de consciència i de moviments necessaris pels posteriors aprenentatges de la motricitat fina.
Afavoreix els continguts i la connexió entre els aprenentatges.
Treballem amb les dues mans.
Experimentar diferents maneres de tocar i bellugar els dits.
Mentre l'adult recita l'infant pot jugar amb les mans de l'adult.
Fer el mateix joc amb els dits dels peus.
Cançó
Aquest és el pare,
aquesta és la mare,
aquest fa les sopes,
aquest se les menja totes
i aquest diu:
que no n'hi ha pel caganiu?


Títol
Anirem a París.
Tipus
Joc de falda per a cavalcar.
Descripció
L'infant s'asseu a la falda cara a nosaltres (cames eixarrancades).
Mentre cantem fem bellugar el nen/a amb les nostres cames (el fem botar,cavalcar).
Als tres darrers versos accelerem el moviment.
Aspectes que es treballen
  • Comunicació verbal
  • Rima
  • Comunicació corporal.
  • Confiança en l'adult.
  • Complicitat.
  • Postura corporal del nen i de l'adult.
  • Relaxació.
  • Equilibri.
  • Abdominals.
  • Pulsació.
  • Mètrica binària.
  • Ritmes diversos.


Possibilitats pedagògiques i recomanacions
Hi ha una varietat rítmica al final de la cançó. L'adult fa amb les cames tres figures musicals diferents: blanca,negre i corxera o combinació de corxera amb punt-semicorxera.
Cal tornar a la versió inicial després de treballar altres continguts.
Podem incorporar ritmes distints al moviment de les nostres cames.
Podem seure el nen de maneres diferents( d'esquena... ).
Fer el joc amb dos nenes o amb un nen i un ninot.
Aprofitar el recitat per associar objectes i colors(cavall,el color marró...).


Cançó
Anirem a París
a cavall d'un mosquit
i els francesos diran
quin cavall més bonic.


Al pas, al pas...
al trot, al trot....
al galop, al galop!!!



Títol
Son soneta
Tipus de cançó
Cançó per a fer dormir
Cançó
Son soneta, vine aquí
A la vora del coixí,
Quan la soneta vindrà,
La/El (nom del nen/a) s’adormirà.

Títol
La pastoreta
Tipus de cançó
Cançons per escoltar
Cançó
Què li donarem a la pastoreta,
Què li donarem per anar a ballar?
Jo li donaria una caputxeta
I a la muntanyeta la faria anar.
A la muntanyeta no hi neva ni hi plou
I a la terra plana tot el vent ho mou.
Sota l’ombreta, l’ombreta, l’ombrí,
Flors i violes i romaní.
explicació
És una cançó molt coneguda, que s’ha de cantar amb frescor i bona dicció. Podem expressar les diferents situacions amb la veu.
Es pot canviar la paraula caputxeta per altres com faldilletes, sabatetes, camiseta...


Títol
Ton pare no té nas
Tipus de cançó
Cançó per escoltar
Cançó
Ton pare no té nas,
Ton pare no té nas,
Ta mare és xata,
I es teu germà petit,
I es teu germà petit
El té de rata.
Ton pare s’ha perdut,
Ta mare el cerca,
I es teu germà petit
seu a la fresca.

Ton pare fa es dinar,
Ta mare escura
I es teu germà petit
Talla verdura.

Ton pare és capellà,
Ta mare és monja
I es teu germà petit
Serà canonge.


Explicació
És una divertida cançó que es mofa de la forma del nas de la gent, per cantar-la cal una actitud divertida i desenfadada.

Títol
Escarabat, bum, bum
Tipus
Joc per picar esquenes
cançó
Escarabat bum, bum,
Posa-hi oli, posa-hi oli,
Escarabat, bum, bum,
Posa-hi oli en el llum.

Si en el llum no n’hi ha,
A l’escalfeta, a l’escalfeta,
Si en el llum no n’hi ha,
A l’escalfeta n’hi haurà.

Escarabat, escarabat,
Endevina qui t’ha picat?
Posició inicial
Es posa el nen/a dret davant l’adult i amb el cap amagat a la falda.
moviment
Mentre l’adult canta li va picant l’esquena al nen marcant la pulsació. Al final una altre persona pica l’esquena del l'infant que para tot recitant els dos darrers versos. El nen ha d’endevinar qui l’ha picat.
Aspectes que es treballen
Comunicació verbal i expressiva
Comunicació corporal
Conscienciació de les parts del cos, esquena
Pulsació
Timbre: Identificació de veus conegudes
Orientació, situació espacial a través de la veu de l’altre
Control, inhibició de qui pica.
Possibilitats pedagògiques i recomanacions
Picar amb la mà oberta sobre l’esquena de l'infant. Es pot aprofitar per a picar diferents pulsacions.
El canvi del tempo del recitat, sense modificar la melodia també pot ser una proposta interessant.
Fer jugar al nen amb un ninot o un altre persona.

Títol
Peu polidor
Tipus
Joc dansat individulal i de parella
Cançó
Peu polidor, de la Margarideta,
Peu polidor de la Margaridó.

Toqueu-li el ... (peu, cap, cul..)
A la Margarideta,
Toqueu-li el .....
A la Margaridó.
Posició inicial
Nens drets en rotllana, amb un nen al mig que fa de margarideta.
moviment
Durant la primera part de cada estrofa, cada nen es toca la meteixa part del cos anomenada, en la segona part els nens toquen la part del cos anomenada a la “Margarideta” que és al mig de la rotllana.
Aspectes que es treballen
Comunicació corporal
Comprenció verbal
Associació d’un text a moviments concrets
Coordinació motriu amb els companys
Realització de dues ordres semblants
Pulsació
Les parts del cos, nomenclatura i localització
Adquisició de vocabulari i adjectius
Representació de dos personatges
Possibilitats pedagògiques
Experimenta diferents maneres de tocar, amb la mà plana, fragant, amb la punta dels dits, picant, fent pessigolles... També amb altres materials guants de llana, de plàstic de tovallola ...
Cal que el nen entengui quin personatge representa en cada moment. Es pot fer amb parelles perquè al nen li resulti més clar el seu paper.
Primer cal fer la demostració amb un en i desprès demanar que ho facin ells.
Si el joc es realitza en rotllana una bona possibilitat per a saber el torn és que el qui toca a la Margarideta sigui el pròxim en la rotllana i desprès de tocar al del mig li tocara a ell estar-hi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada